Sammio
Haku
Kaupallinen yhteistyö

Carpe SIEM - tietoturvatapahtumien hallinta on tärkeämpää kuin koskaan

Etätyö on kasvattanut datan käyttöä räjähdysmäisesti ja tuonut uudenlaista työkuormaa IT-osastoille. Tietoturvariskien määrä on kasvanut ja kyberturva onkin tärkeämpää kuin koskaan. Tietoturvatapahtumien hallinnassa tarvitaan SIEM-palvelua (Security Information & Event Management), jonka käyttö yleistyy nyt myös keskikokoisissa yrityksissä. Palvelunhallinnalla turvataan yritysten liiketoiminnan jatkuvuus.

Telia Cygatella työskentelevän Business Manager Sami Knuutisen mukaan tietoturvatietoisuus on kasvanut Suomessa ja ymmärrys SOC (Security Operations Center) -kokonaisuuksista on noussut huikeasti.

“Digitaalisuus tulee vastaan kaikilla aloilla, oli kyse ajanvarauksesta, henkilötietojen käsittelystä tai digitaalisesta rahasta. Häiriöt päätyvät herkästi julkisuuteen, mikä vaikuttaa yritysten maineeseen ja voi tulla kalliiksi. Samalla lainsäädäntö kehittyy ja toiminnan tulee täyttää yhä useamman erilaisen sääntelyn vaatimukset. Kaikki tämä vaatii yrityksiltä entistä kattavampaa palvelunhallintaa“, Knuutinen kertoo.

SOC-palvelussa analysoidaan ja korjataan tietoturvapoikkeamia. Tietoturvatapahtumien hallinta Security Information & Event Management (SIEM) on SOCin tärkein työväline, joka tarjoaa keskitetyn lokienhallinnan ja tietoturvatapahtumien hallinnan palveluna. Sen avulla asiakas voi nähdä koko it-ympäristön tapahtumat yhdessä näkymässä.

“Jos autossa on vika, ei tarvitse tutkia erikseen, onko kyse akusta tai moottorista, vaan näet kokonaisuuden yhdestä monitorista. SIEM vähentää asiakkaan manuaalista työtä samalla tavalla”, Knuutinen vertaa.

Kyberturvan maailmassa parhaillaan yleistyvät erilaiset MDR (Managed Detection and Response) -palvelut. SIEM on tärkeä tästä trendistä huolimatta, sillä se vastaa myös eri vaatimuksiin tietojen säilytysajoista.

“Esimerkiksi finanssi- ja terveysaloilla on omat vaatimuksensa siitä, kuinka kauan tiettyjä lokitietoja on säilytettävä. Näitä aikoja ei tarvitse selvittää itse, vaan apua saa myös hallintaan”.

Sujuva ja kustannustehokas ratkaisu

Telia Cygate on rakentanut vuosia SOC-palveluitaan tanskalaisen ohjelmistoyhtiön LogPointin SIEMin varaan.

“LogPoint kuuntelee, mitä asiakkaamme haluavat ja he huomioivat esimerkiksi Suomen kielialueelle ominaiset lokitusmekanismit”, Knuutinen kertoo.

SIEMin avulla asiakas huomaa helposti poikkeavan käytöksen ennen kuin varsinaista ongelmaa syntyy. Tässä apuna on UEBA eli User entity behavior analytics, jossa käyttäjien toimintaa mallinnetaan koneoppimisen avulla. Erikoista toimintaa verrataan siihen, mitä kollegat normaalisti tekisivät. Merkittävästä poikkeamasta hälytetään tietohallintoa, selventää Regional Director Martin Fribrock LogPointilta.

“Näiden työkalujen avulla turvaamme yritysten ja organisaatioiden toimintaa. Telia Cygaten osaavissa käsissä LogPoint SIEM on asiakkaille sujuva ja kustannustehokas ratkaisu”, sanoo Fribrock.

Pahikset ovat kintereillämme

LogPoint SIEM integroituu myös pilvipalveluiden kanssa. Isoissa firmoissa SIEM on jo yleisesti käytössä ja keskikokoiset ottavat sen käyttöön seuraavan parin vuoden aikana.

“Tähän liittyy varmasti pilviratkaisujen yleistyminen. Pilvessä SIEM on mahdollista ottaa käyttöön ilman massiivisia kustannuksia”, Knuutinen arvioi.

LogPointin suomalaisista asiakkuuksista vastaava Ari Holopainen kertoo, että SIEM-teknologia kehittyy vauhdilla samalla kun huijarit kehittävät toimintaansa.

“Tavallaan kyse on kilpavarustelusta. Onneksi hyvikset johtavat toistaiseksi, mutta hakkerit ja kyberrikolliset ovat kintereillämme. Nouseva trendi on dynaaminen tietoturvatiedustelutiedon vaihtaminen. Sen avulla pyritään vauhdittamaan oppimista ja tehostamaan tietoturvan puolustajien toimintaa”, Holopainen kertoo.

Lue lisää Telia Cygaten kyberturvaratkaisuista.

Telia Cygate on ICT-ratkaisujen ja -palveluiden tarjoaja, ja merkittävä osa Teliaa. Tanskalainen LogPoint on ohjelmistoyhtiö, joka on viimeiset 10 vuotta keskittynyt SIEMiin.

Tivi Studiovieras

Studiovieraassa vierailevat eri toimialojen asiantuntijat.

Katso kaikki sisällöt »